Bjerke Travbane – status og videre utvikling
Styret i Det Norske Travselskap (DNT) stadfester at Bjerke Travbane også i overskuelig fremtid skal være landets hovedbane for travsport. Bjerke har siden åpningen i 1928 vært et sentrum for norsk travsport, og var den første travbanen i landet som kunne tilby totalisatorspill på hest.
I 2011 ble det besluttet at Bjerke Travbane skulle utvikles til en ren løpsarena. Denne beslutningen har blitt stadfestet av styret i DNT ved flere anledninger. Styret ønsker nå å gi en tydelig oversikt over status og planer for nasjonalarenaen.
Videreutvikling av Bjerke Travbane
Bjerke skal nå videreutvikles til en byintegrert travbane og et flerfunksjonelt nærmiljøanlegg som fremstår som et naturlig møtepunkt i lokalmiljøet. Deler av anlegget er foreslått på byantikvarens gule liste for bevaring og betraktes som et kulturminne i hovedstaden. Bjerke vil derfor fremdeles være Norges nasjonalarena for travsport.
Deler av arealene rundt banen er solgt, og vil bli utviklet i tråd med planene for bydelen. Dette innebærer at fremtidens nasjonalarena for travsport skal etableres på et mindre areal enn i dag. Førsteprioritet for anlegget er å sikre travsportens behov, og målet er å legge til rette for en funksjonell, trygg og bærekraftig bane.
I dette arbeidet forutsettes det at utviklingen skal skje på travsportens premisser. Samtidig skal bygninger og utearealer kunne brukes på flere måter, slik at de kan benyttes av ulike aktører.
Konkret betyr dette at de ulike funksjonene på området – som indre bane, gjestestaller, nedskrittingsbane, travskole, parkering samt drifts- og publikumsfasiliteter – skal planlegges og utvikles, slik at de får en helhetlig løsning. Utgangspunktet er dagens strukturer, men med nødvendige justeringer for å sikre et moderne, effektivt og funksjonelt anlegg.
Status for planarbeidet
Utviklingen av Bjerke Travbane er en prosess som har pågått i mange år og som følger de ordinære løpene for byutvikling i Oslo kommune. I 2021 vedtok bystyret i Oslo en overordnet plan som legger rammene for hvordan området kan utvikles.
- Forslag til detaljregulering av Torgbyen (Bjerke Nord) ble innsendt Plan- og Bygningsetaten i juni 2025. Denne skal etter planen legges ut til offentlig høring ved årsskiftet 2025/2026. Det er ventet at detaljreguleringen er ferdigstilt høsten 2027.
- Forslag til detaljregulering av Parkbyen (Bjerke Syd) sendes inn i løpet av oktober. Første oppgjør for deler av dette området forventes å komme innen utløpet av 2027, og tredje og siste del i 2033.
- Et planinitiativ for indre bane blir sendt inn høsten 2025. Dette skal blant annet bidra til å løse de fremtidige behovene for parkering og kommunikasjon i området.
– Styret i DNT ønsker å understreke at Bjerke Travbane i minimum 10 år, sannsynligvis lenger enn det, skal være kraftsentrum for norsk travsport. Vårt mål er å sikre at Bjerke videreutvikles på en økonomisk bærekraftig måte til det beste for travsporten, sier styreleder Bror Helgestad.