Viktig informasjon om telefontid, ferieavvikling og grensepasseringer i sommer
Sommeren er her, og det medfører noen endringer og praktiske hensyn å ta for alle som skal i kontakt med DNT eller ut å reise med hest. Her er det viktigste du må vite om ny telefontid og saksbehandlingtid.
Ny telefontid fra 1. juli
Fra og med 1. juli 2025 ble det innført ny telefontid til DNTs hovednummer 22 95 60 00:
08.00–11.00 og 13.00–14.00 (mandag–fredag).
Vi minner om at du også kan kontakte oss på e-post:
Det er ingen endring for:
Innmelding og starterklæring: 22 95 61 25
Strykningstelefon: 22 95 65 00 (08:00-17:30, deretter overtar banene håndtering av strykninger/kjøreendringer)
Ferieavvikling – husk å beregne ekstra behandlingstid
I sommerperioden vil ferieavvikling påvirke saksbehandlingstiden. Det betyr at registrering og behandling av henvendelser kan ta noe lenger tid enn normalt. Vi oppfordrer derfor alle til å være ute i god tid.
Skal du reise til Sverige i sommer?
Dersom du planlegger å delta på travløp i Sverige i sommer, husk at det er ekstra viktig å bestille tollpapirer i god tid. Økt pågang og sommertid hos både DNT og tollmyndighetene kan føre til lengre behandlingstid.
Dersom du bestiller så sent at vi ikke kan hjelpe deg så må du ordne tollpapirer selv. Dette kan tollen hjelpe deg med, eller så kan du kontakte et spedisjonsfirma. Du må da deponere moms for hesten (som refunderes når hesten har reist hjem). Alternativt kan du kontakte Handelskammeret og kjøpe et ATA Carnet.
Slik bestiller du tollpapirer:
Alle trenere med hest registrert på sin treningsliste og ansvarlig eier har mulighet til å bestille tolldeklarasjoner til sin hest i Min Side. Bestilling gjøres på en enkel måte der man velger hesten man skal bestille deklarasjon på, for så å fylle ut feltene med opplysninger som bestillingen krever.
Hvis du skal bestille papirer for en ponni som skal til start så sender du oss en epost (husk å få med ponniens verdi).
Etter at bestillingen er behandlet hos DNT, vil du få nødvendige papirer tilsendt på e-post.