Ny tilskuddsmodell for travbanene

Styret i Det Norske Travselskap (DNT) har i dag vedtatt en ny tilskuddsmodell for travbanene. Vedtaket er en del av styrets arbeid med å bringe driften av norsk travsport i økonomisk balanse.

Foto: Hesteguiden.com

I 2025 går DNT mot et estimert underskudd på 40 millioner kroner. Dette er ikke en bærekraftig situasjon over tid, og styret har lenge signalisert behovet for at DNT må komme i økonomisk balanse.

Tilskuddet til driftsselskapene er den nest største utgiftsposten i travsportens samlede økonomi bak hesteeierpremier, og er regulert gjennom en egen tilskuddsmodell. I 2025 mottok travbanene et samlet tilskudd på 138,2 millioner kroner.

Styret ønsker å ta i bruk hele travsportens verdiskaping som verktøy til å drifte sporten videre. Dette betyr at travbaner som har eller vil få inntekter fra eiendomsutvikling skal bidra til fellesskapets aktiviteter. Styret har derfor vedtatt følgende:

  • Grunntilskuddet og aktivitetstilskuddet er fjernet helt for Bjerke og Jarlsberg. Arrangementstilskuddet reduseres med 50% for disse banene. DNT vil bidra med eventuell nødvendig finansiering til driftsselskaper som ikke kan finansiere driften selv.
  • For øvrige baner enn de ovennevnte, bortsett fra Totonor er grunntilskuddet redusert med 600 000 kr.
  • Det er vedtatt at arrangementstilskuddet til driftsselskapene utenom Bjerke, Jarlsberg og Totonor reduseres til 75% fra og med 4. kvartal 2026.  
  • Bidraget til sportslig aktivitet for hver enkelt bane utenom banene omfattet av punkt 1, fryses på 2025-nivå (basert på 2024-tall).

- Endringene som vi gjør nå gir en besparelse på 42 millioner kroner. Dette vedtaket er godt forankret i den nylig vedtatte strategiplanen, som blant annet har som mål at totobanene skal bli selvfinansierende. Dette gir oss handlingsrom til å prioritere hesteeierpremier og sette enda mer fart på omstillingen av hele organisasjonen, sier styreleder i DNT Bror Helgestad.

Les også